Hírek
2012. Július 06. 05:00, péntek |
Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség
MNB: alacsony, de cél feletti hiány — felfelé mutató kockázatokkal

A jegybank előrejelzése szerint a szabadon felhasználható tartalékok törlésével a költségvetési hiány a GDP 2,4 százalékára mérséklődhet jövőre. Így egymást követő harmadik évben teljesülhet a maastrichti hiánykritérium. A jegybank elemzésében a törvényjavaslat benyújtását követően bejelentett intézkedéseket, így a 300 milliárd forintos adó- és járulékteher csökkentő programot nem vette figyelembe. A jövő évi költségvetésben ugyanakkor nem látnak olyan tartalékokat, amelyek a többletkiadások fedezetét jelenthetik.
A költségvetési törvényjavaslatban kitűzött 2,2 százalékos hiány eléréséhez további kismértékű hiánycsökkentő lépések válhatnak szükségessé. A szakértők szerint a javaslat megfelel az Alaptörvényben megfogalmazott adósságszabálynak - az államadósság mind az előirányzatok alapján, mind a jegybanki előrejelzés szerint csökken 2013-ban.A költségvetési javaslathoz képesti magasabb hiányt jelentős részben a makrogazdasági pályák különbözősége, illetve a 2012-es költségvetési folyamatok eltérő megítélése, kisebb részben a kormányzati intézkedések eltérő becsült hatása magyarázza.
A bevételeket illetően a szakértők az alacsonyabb növekedési pálya, illetve a 2012-es folyamatok eltérő megítélése következtében a javaslatnál összesen a GDP mintegy 0,6 százalékpontjával alacsonyabb bevételre számítanak. A kiadási előirányzatok esetében a jegybanki elemzés kismértékű többletkiadással számol, fenntartva, hogy egyes részterületeken, például az egészségügyben, jelentősebb feszültségek alakulhatnak ki. A kamatkiadások megítélésében érdemi különbséget jelent, hogy a törvényjavaslattal szemben a jegybank figyelembe veszi, hogy az EU/IMF-megállapodás megkötésével a pénzügyi eszközöktől elvárt kockázati prémium csökkenhet.
A költségvetési törvény megalapozottságát csökkenti, hogy az abban elszámolt intézkedések egy részének még nincs jogszabályi háttere, másutt pedig implementációs kockázatok jelentkezhetnek. További kockázatot hordoz az új adótípus, a tranzakciós illeték bevezetése. Bár a jelentés technikai feltevésként a tervezett 283 milliárd forintos bevétellel számolt, az időközben benyújtott, a tranzakciós illetékre vonatkozó törvénymódosító javaslat változatlan formában történő elfogadása esetén a nettó hiánycsökkentő hatás elmaradhat a tervezettől. Emellett, a magasabb hiány irányába mutató kockázatot jelent az EU/IMF-megállapodás esetleges elmaradása is.
A kockázatokat jelentősen növeli, hogy a költségvetés szabad tartalékait, azaz az Országvédelmi Alapot, már előre láthatóan törölni kell a törvényjavaslatban szereplőnél várhatóan kedvezőtlenebb makrogazdasági pálya miatt kieső bevételek ellensúlyozására. Így a törvényjavaslat a szakértők szerint nem tartalmaz valós tartalékokat.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 31. 07:47, csütörtök | Belföld
15 százalékkal emelkedik a bére minden kormánytisztviselőnek, aki a területi közigazgatásban dolgozik
A kormány szerdai ülésén döntött arról, hogy szeptember 1-jétől 15 százalékkal emelkedik a bére minden kormánytisztviselőnek, aki a területi közigazgatásban dolgozik
2025. Július 31. 07:46, csütörtök | Belföld
Százezernél többen kezdhetik meg felsőfokú tanulmányaikat szeptemberben
A pótfelvételivel együtt százezernél többen kezdhetik meg felsőfokú tanulmányaikat szeptemberben
2025. Július 31. 06:00, csütörtök | Belföld
Továbbra is változatlan feltételekkel érvényesíthető a négy vagy több gyermeket nevelő anyák kedvezménye
A négy vagy többgyermekes anyáknak 2020. január 1-je óta a kereső tevékenységből származó jövedelmük után nem kell szja-t fizetniük, ebben semmilyen változás nem történt.
2025. Július 30. 13:23, szerda | Belföld
Ma indul az új adategyeztetési kampány; a NAV ezúttal a hibás bevallásgyakoriságra figyelmeztet
A NAV ma értesíti azokat az adózókat, akik online számlaadat-szolgáltatásaik és pénztárgépadataik alapján 2025-ben átlépték az éves áfabevallásra vonatkozó értékhatárt, mégsem váltottak havi vagy negyedéves bevallásra.