Hírek
2012. Június 27. 05:00, szerda |
Belföld
Forrás: MTI
A GVH kampányt indít a fogyasztói csoportok megtévesztő hirdetései ellen

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) szerdától 6,2 millió forintos médiafelület-foglalási büdzsével társadalmi célú kampányt indít a fogyasztói, vásárlói csoportok megtévesztő hirdetései ellen - jelentette be Tevanné Südi Annamária, a GVH főtitkára kedden Budapesten, sajtótájékoztatón.
Az utóbbi időben az emelkedő bírságok ellenére folyamatosan nő a csoportszervezők elleni panasz, ez ösztönözte a GVH-t a kampányra. A cél az, hogy főleg az alacsony képzettségű és hátrányos szociális helyzetű emberek figyelmét hívják fel a rájuk leselkedő veszélyekre - mondta a főtitkár.
A fogyasztói csoport tagjai együtt takarékoskodnak autóra, lakásra, és ha együtt van egy eszköz ára, akkor azt megvásárolják, és kisorsolják a tagok között. Szinte minden csoport azzal is operál, hogy az kapja meg a következő eszközt, aki a legtöbb előrefizetést vállalja. Akik a csoportokat létrehozzák, és működtetik, azok a csoportszervezők, akik a reklámjaikban többnyire hitelként tüntetik fel a szolgáltatásukat.
A leggyakoribb szlogen az, hogy az állás nélküliek, a BAR-listások, illetve a nyugdíjasok is pénzhez juthatnak náluk. Amikor viszont kiderül számukra, hogy fogyasztói csoportba léptek be, már csak úgy léphetnek ki abból, hogy elveszítik, vagy csak a futamidő végén kapják meg az addigi befizetésük zömét. A nagy fluktuáció is azt mutatja, hogy a belépők későn jönnek rá arra, nem hitelre szerződtek - mondta Zavodnyik József, irodavezető a tájékoztatón.
Még 2001-ben született egy kormányrendelet, amely keretek közé szorította a csoportszervezőket, de annak a hatályba lépését addig halogatták, míg végül nem lett része a jogrendszernek. Jelenleg a fogyasztóvédelmi törvényben található az egyetlen rájuk vonatkozó szabály, ez 2014. január 1-ig megtiltja új csoportok szervezését. Ez viszont aktívvá tette a működő csoportszervezőket, akik a meglévő csoportjaikat töltik fel, nem utolsósorban a megtévesztő hirdetésekkel. Grimm Krisztina, a fogyasztóvédelmi iroda vezetője a csoportszervezők számát 10 és 20 közöttire tette, szervezőnként pedig 3-5 csoport működik, de ezek egyenként akár több száz tagúak is lehetnek.
Tavaly összesen 234 bejelentés érkezett a fogyasztói csoportok ellen, az idén eddig már 264-et regisztrált a GVH - mutatta be az adatokat Tevanné Südi Annamária. A kiszabott bírság összege 2005-ben még csak 5 millió, tavaly 18,7 millió, idén eddig 65 millió forint volt. A GVH eddig 28 eljárást indított a csoportszervezők ellen, közülük 22-őt marasztalt el jogsértésért, a bíróság ezeket a határozatokat - kivétel nélkül - helyben hagyta, tette hozzá a főtitkár.
Ezek érdekelhetnek még
2025. Július 26. 10:01, szombat | Belföld
A Meta beszünteti a politikai hirdetéseket az EU-ban az uniós szabályozás miatt
A többek között a Facebook és az Instagram platformokat üzemeltető META, pénteken bejelentette, hogy októbertől beszünteti a politikai, választási és társadalmi témájú hirdetéseket az Európai Unióban.
2025. Július 26. 09:58, szombat | Belföld
Visit Hungary: már több mint 10 millió turista érkezett az országba
Idén július 23-án lépte túl a vendégek száma a 10 milliót, már most Magyarország népességét meghaladó vendégforgalmat bonyolított a turisztikai szektor - közölte a Visit Hungary az MTI-vel pénteken.
2025. Július 26. 09:57, szombat | Belföld
Orbán Viktor: nemzetben gondolkodni azt jelenti, hogy nagyobb összefüggésben tekintjük a magyarság sorsát
Nemzetben gondolkodni azt jelenti, hogy nagyobb összefüggésben tekintjük a magyarság sorsát, semmint az akaratunk ellenére meghúzott államhatárokon belül élő magyarság szempontjai és érdekei
2025. Július 26. 09:51, szombat | Belföld
Kövér László: a keleti nyitás sikertörténete a kínai-magyar kapcsolatok alakulása
Magyarország számára a keleti nyitás politikájának sikertörténete a kínai-magyar kapcsolatok alakulása